W Internecie aż roi się od pytań typu jak pozbyć się lokatora, który nie płaci albo czy można wyrzucić lokatora, który nie płaci. Jeśli i Ciebie dotknął ten problem, dziś porozmawiamy o windykacji. Jako firma, która zajmuje się zarządzaniem najmem, oferujemy windykację miękką i twardą. Dziś porozmawiamy o tym, na czym dokładnie to polega.
Windykacja miękka i twarda – jak to działa?
Miękka windykacja
Miękka windykacja to egzekwowanie długów w łagodnej formie. Ma ona na celu jak najszybsze załatwienie sprawy z nieuczciwym lokatorem. Może przybierać różne formy dotarcia do zadłużonego wynajmującego np. pisemnie czy też osobiście. Windykacja miękka to także sposób ostrzeżenia lokatora, że zaraz może dojść do windykacji twardej. Jeśli lokator wykazuje jakąkolwiek chęć współpracy, miękka windykacja może rozwiązać problem. Musi on zrozumieć, że tego rodzaju windykacja jest dla niego korzystniejsza, ponieważ nie wchodzimy tutaj jeszcze na drogę sądową i można uniknąć większych kosztów.
Windykacja twarda
Twarda windykacja z kolei polega na dochodzeniu należności przez dostępne środki przymusu. Mamy tutaj do czynienia m.in. z wszczęciem postępowania sądowego, postępowania egzekucyjnego, wpisania dłużnika do rejestru dłużników.
W In Harbor oferujemy pakiet zarządzania najmem, w którym znajdziesz także prowadzenie miękkiej i twardej windykacji. Możesz dowiedzieć się więcej na ten temat, klikając na zarządzanie najmem w górnym menu strony.
Jakie strategie można przyjąć podczas prowadzenia miękkiej windykacji?
Z założenia miękka windykacja polega na łagodnym traktowaniu dłużników. Można:
- wysyłać SMS z przypomnieniem o długu i konieczności spłaty,
- dzwonić z takim samym założeniem jak powyżej,
- przesyłać pisemne wezwania do zapłaty,
- ostrzegać, że dłużnik może zostać wpisany do rejestru dłużników.
Zwłaszcza ostatni podpunkt bywa bardzo motywujący dla niepłacących lokatorów.
Współpraca z firmą czy samodzielnie?
Samodzielne załatwienie sprawy wiąże się zwykle z wieloma nieprzyjemnymi uczuciami – od zdenerwowania po lęk. W związku z tym właściciel mieszkania zwykle podejmuje się współpracy z profesjonalistami. My zachęcamy do korzystania z pełnej usługi zarządzania najmem, ponieważ uwalnia ona właściciela nie tylko od windykacji, ale także od wielu innych spraw. Dzięki temu właściciel oszczędza sobie nie tylko nerwy, ale i czas. Dowiedz się więcej o usłudze profesjonalnego zarządzania najmem tutaj:
Lokator nie płaci – jak się przed tym zabezpieczyć?
Pamiętaj, że warto zadbać o umowę najmu okazjonalnego. Twój lokator już na początku Waszej współpracy, zgłasza swoje stałe miejsce pobytu. Jeśli nie zapłaci Ci za wynajem, może dojść do eksmisji bez konieczności przeprowadzenia rozprawy sądowej. Więcej na ten temat możesz przeczytać w naszym artykule: Najem okazjonalny co to jest i czy warto? Konkretny poradnik.
Współpracując z naszą firmą, zyskasz pewność, że zadbamy o wszystkie dokumenty, zajmiemy się sprawami urzędowymi, rozliczaniem mieszkania, miękką windykacją, a w razie potrzeby także windykacją twardą. Zapraszamy do kontaktu.