Jakkolwiek oczekiwania najemcy oraz właściciela mieszkania różnią się zasadniczo między sobą, to, aby opieka nad lokalem przebiegała bezproblemowo, dobrze jest wiedzieć, co wpływa na pozytywne wrażenie o zarządcy nieruchomości.
Jakie aspekty należy mieć wobec tego na względzie, aby zyskać na przychylności?
Opieka nad lokalem a motywy stojące za określonym podejściem
Jeśli spojrzeć przez pryzmat osoby udostępniającej mieszkanie: chce ona chronić swoje aktywa przed zniszczeniem lub utratą ich wartości. W tym celu najczęściej uwzględnia się w umowie odpowiednie klauzule i/lub restrykcje określające sposób użytkowania nieruchomości. A także czynności niemile widziane tudzież obarczone taką lub inną karą.
To, aby opieka nad lokalem nie obfitowała w przykre dla właściciela lokum przypadki nadużyć, jest działaniem, z jego perspektywy, zrozumiałym. Acz, patrząc z drugiej strony i ogólnej psychologii – komunikuje to odbiorcy postawę stanowczą, ale zamkniętą. W pewien sposób narzucającą z góry sposób prosperowania osoby w obrębie mieszkania. Co w pierwszej kolejności zawsze jest odbierane jako wymierzone w poczucie osobistej swobody najemcy.
Nie buduje to więc płaszczyzny do nieskrępowanego poruszania się. A w związku z tym wrażenia o posiadaniu przyjaznych dla siebie podstaw do funkcjonowania.
Opieka nad lokalem a niwelowanie sposobu odbioru warunków zawartych w regulaminie najmu
Jeśli chcemy więc zatrzeć za sobą to nieprzychylne odniesienie, musimy wykazać się otwartością w innych istotnych dla lokatora miejscach. Tak, aby mógł on odnieść wrażenie, iż właściciel nieruchomości stoi niewyłącznie po swojej własnej stronie, ale i jest gotowy tworzyć dla najemcy warunki przeciwstawne do tych ograniczających jego swobodę.
Aby opieka nad lokalem nosiła znamiona i ww. troski, wśród elementów, na które należy zwrócić wyjątkową uwagę jest:
- sprawne reagowanie na zgłaszane zapotrzebowanie lub powstałe niedogodności, np. wskutek awarii urządzenia;
- przychylne rozpatrywanie próśb o personalizację przestrzeni, wynikające z chęci dostosowania wnętrza do własnych preferencji;
- oferowanie dodatkowych, nadprogramowych korzyści idących w parze z wynajmowanym mieszkaniem, np. dostęp do Internetu lub uwzględnienie w wyposażeniu ekspresu do kawy.
Takie postępowanie, mimo początkowych ograniczeń, które zawieramy w umowie, zrekompensuje ich występowanie. A my będziemy mogli mieć pewność, że to, co musimy zrobić przed udostępnieniem lokum, nie zamknie nam perspektywy na zbudowanie dobrej reputacji w oczach odbiorców.