O ile prowadzenie mieszkania w Poznaniu stanowi z reguły część inwestycyjnego portfela, tak jego dywersyfikacja może obejmować bardziej szerokie działania w postaci np. tzw. flipów. Mowa tu o inwestycji zakładającej zakup nieruchomości w celach podniesienia jej wartości oraz sprzedaży z określonym bilansem profitu.
Jak więc wobec wskazanego wyłapać perspektywiczną szansę na lokalnym rynku?
Prowadzenie mieszkania w Poznaniu w kontekście rozeznania w sektorze
Jeśli mamy to szczęście (i czas), aby zajmować się obsługą własnych inwestycji samodzielnie będziemy na bieżąco z trendami. A także z sytuacją w danym regionie.
Jest to de facto potrzebne, aby wybrać z szeregu ofert sprzedaży nieruchomości tę jedną z potencjałem, gdzie odremontowanie lokalu przyniesie zwrot z ulokowanego kapitału.
O ile więc prowadzenie mieszkania w Poznaniu stanowi składową naszych codziennych działań, tej bardziej wymagającej rozmachu inwestycji możemy z reguły szukać, wertując ogłoszenia osób prywatnych, sprzedających swoją posiadłość na lokalnym rynku.
Całkiem dobrym i alternatywnym pomysłem po odpowiedniej ocenie ryzyka, będzie również rozejrzenie się po przetargach spółdzielczych i licytacjach komorniczych. Jako że w obu wypadkach najpewniej pozyskamy lokal poniżej ceny rynkowej. Zapewni to więc odpowiedni margines kapitałowy na odświeżenie nieruchomości celem późniejszej jej sprzedaży z odpowiednim profitem.
Prowadzenie mieszkania w Poznaniu a lokalne grupy docelowe
Jeśli zakładamy szybkie i bezproblemowe zbycie posiadłości, trzeba w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę bilans wydatków organizacyjnych. Do tych będą należeć:
- koszty związane z remontem i przygotowaniem lokalu dla klienta (w tym home staging i profesjonalna sesja zdjęciowa);
- 2% podatku PCC od wartości posiadłości (o ile nie nabywamy pierwszej nieruchomości. Od 2024 roku w przypadku 6 i większej liczby mieszkań musimy również uwzględnić, że będzie to 6%);
- opłaty notarialne;
- wykup certyfikatu energetycznego i ubezpieczenia;
- wydatki na rzecz utrzymania (prąd, ogrzewanie, woda, czynsz).
Mając to na względzie i dokonując odpowiedniej kalkulacji, dobrze jest wybrać konkretną grupę docelową i stricte pod nią przygotować oraz urządzić wnętrze. Personalizacja jakkolwiek zawęża spektrum odbiorców, tak działa też na wybrany segment bardziej determinująco. A to przy chęci szybkiej sprzedaży lokalu staje się czynnikiem, który faktyczną transakcję przybliża znacząco.